جمعه، 14 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » اقتصادی »  کمبود 12 هزار مگا وات برق صنایع در اوج مصرف / پیشگامی اصفهان در استفاده از انرژی های تجدید پذیر

رئیس هئیت مدیره انجمن ساتکا: 

 کمبود 12 هزار مگا وات برق صنایع در اوج مصرف / پیشگامی اصفهان در استفاده از انرژی های تجدید پذیر

کد خبر: 9827

رئیس هئیت مدیره انجمن ساتکا با بیان اینکه برق  مورد نیاز صنایع در پیک مصرف حدود 24هزار مگاوات است، گفت: در پیک مصرف سالانه حدود 12 هزار مگا وات کمبود برق در بخش صنعت وجود دارد.

رخدادشهر: حمید رضا صالحی، رئیس هئیت مدیره انجمن ساتکا (انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی های تجدیدپذیر) در سمینار نیروگاه های خورشیدی صنایع استان اصفهان با اشاره به جایگاه ویژه اصفهان در صنعت گفت: استان اصفهان یکی از استان های پیشتاز در بحث سرمایه گذاری و راه اندازی نیروگاه های انرژی های تجدید پذیر در کشور است.

صالحی با اشاره به سرمایه گذاری شرکت های فولاد مبارکه و پالایشگاه اصفهان در بخش انرژی های تجدید پذیر اظهار داشت: در آینده نزدیک با بهره برداری از نیروگاه های انرژی های تجدید پذیر سالانه 600 مگا وات برق توسط فولاد مبارکه و 1000مگاوات برق برای استفاده در پالایشگاه استان اصفهان تولید و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

رئیس هئیت مدیره انجمن ساتکا با تاکید بر قطع مکرر برق در بخش صنعت ادامه داد: در زمان پیک مصرف 24 هزار مگاوات برق برای صنایع مورد نیاز است که متاسفانه در تامین حدود 12 هزار مگا وات آن دچار مشکل هستیم، موضوعی که سبب قطعی مکرر برق در صنایع شده است.

صالحی با تاکید بر ضرر کلان اقتصادی ناشی از قطع برق صنایع گفت: در حال حاضر GDP  کشور 400 میلیارد دلار است که با قطع برق و خسارت ناشی از روند تولید طی دو ماه قطعی برق صنایع حدود 5 تا 7 میلیارد دلار  است.

صالحی با تاکید بر رفع موانع موجود در مسیر استفاده و بهره برداری از انرژی های تجدید پذیر به عنوان راهکاری پایدار برای جبران کسری برق تولیدی توسط نیروگاه های فسیلی و آبی گفت: طی دو سال گذشته با صندوق توسعه ملی و سازمان محیط زیست برای سرمایه گذاری در حوزه انرژهای تجدیدپذیر  توافق های انجام شده است فعالیت های که ادامه آنها می تواند در کاهش نیاز صنایع به برق تولیدی از نیروگاه های فسیلی و برق آبی و برقراری جریان دائمی برق برای صنایع بسیار موثر باشد.

پیشگامی اصفهان در استفاده از انرژی های تجدیدپذیر 

جعفر محمد نژاد، مدیرکل سازمان انرژی های تجدید پذیر بهره وری و انرژی برق (سابتا) در سمینار نیروگاه های خورشیدی صنایع استان اصفهان با تاکید بر اینکه در حال حاضر  موضوع ناترازی برق در تولید و مصرف بسیار جدی اسـت، گفت: در حال حاضر خاموشی یک روزه صنایع برای تامین برق در واقع مدیریت بحران است اما این روش برای آینده پاسخ گو نیست و باید به فکر راهکاری برای حل مشکل و تامین برق مورد نیاز صنایع در آینده باشیم.

محمد نژاد با بیان اینکه رویکرد دنیا در تامین انرژی سال ها است که تغییر کرده، گفت: از سال 2015 تاکنون حجم سرمایه گذاری در صنعت انرژی های تجدید پذیر رشد دو برابری را در مقایسه با انرژی های فسیلی شاهد بوده است. 

وی تجاری شدن انرژی های تجدید پذیر و ارزان بودن برق تولیدی را از مزایای این روش در مقایسه با سایر روش های قدیمی دانست و ادامه داد: در کشور نیروگاه های فسیلی در زمستان با مشکل گاز و نیرو گاه های آبی با کمبود منابع آبی برای تولید برق رو به رو هستند. موانعی که در نیروگاه های خورشیدی با توجه به روزهای آفتابی در مناطق کویری و خشک ایران به عنوان یک نقطه قوت و پتانسیل محسوب می شود.

محمدنژاد با گلایه از اقدام دیر هنگام متولیان امر در خصوص سرمایه گذاری در زمینه انرژی های تجدید پذیر گفت: اگر در سال های گذشته شاهد همکاری بیشتری از سوی متولیان امر بودیم امروز حداقل باید حدود 15 هزار مگاوات برق مورد نیاز کشور را از طریق  نیرو گاه های خورشیدی تامین می کردیم.

محمدنژاد داشتن آفتاب تابان را یکی از مزایای مناطق کویری عنوان کرد؛ گفت: با ادامه روند موجود حداقل در 3 الی 4 سال آینده به جای یک روز شاهد 2الی 3 روز قطعی برق در صنایع خواهیم بود. مشکلی که با سرمایه گذاری در بخش انرژی های خورشیدی می تواند در کنار نیروگاه های فسیلی و برق آبی به کمک صنایع آمده و مشکل قطعی برق آنها را برطرف نماید.

به گزارش رخدادشهر،سمینار نیروگاه های خورشیدی صنایع استان اصفهان به میزبانی سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری برق ایران (ساتبا) و با همکاری تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی های تجدیدپذیر(ساتکا) 10 مرداماه  با حضور فعالان صنعت استان اصفهان برگزار شد.  

 انتهای پیام/

 

 

 

 

دسته بندی: اقتصادی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید